Porozumienie bez przemocy

Czym jest porozumienie bez przemocy?
 
Marshall Rosenberg pisze o tym tak: "Fundamentem PBP są pewne umiejętności posługiwania się mową i innymi narzędziami porozumienia, pomagające nam nawet w niesprzyjających okolicznościach zachować człowieczeństwo. Nie ma w tej metodzie niczego nowego; wszystkie jej składniki znane są od stuleci. PBP pomaga nam zmienić swój styl wyrażania siebie i słuchania tego, co mówią inni. Nasze słowa nie są już odtąd efektem nawykowych, automatycznych reakcji, lecz tworzą świadomąodpowiedź, której mocną podstawą jest uświadamianie sobie własnych spostrzeżeń, uczuć i pragnień. Dzięki PBP wyrażamy siebie szczerze i jasno, zarazem z szacunkiem i empatią poświęcając uwagę innym ludziom. Odtąd w każdej wymianie zdań potrafimy usłyszeć własne głębokie potrzeby i oczekiwania, a także cudze.
PBP uczy nas dokonywania precyzyjnych spostrzeżeń i pozwala precyzyjnie określać zachowania i sytuacje, które wywierają na nas taki czy inny wpływ. Uczymy się wyraźnie dostrzegać i uzewnętrzniać własne potrzeby i oczekiwaniaw każdej konkretnej sytuacji. Technicznie jest to proste, ale bardzo wiele zmienia. W miarę jak dzięki PBP pozbywamy się starych nawyków, które w zetknięciu z krytyczną oceną dotychczas kazały nam się bronić, wycofywać lub atakować; zaczynamy widzieć w nowym świetle zarówno samych siebie, jak i innych ludzi, a także nasze intencje i wzajemne związki. Opór, postawa obronna i gwałtowne reakcje pojawiają się coraz rzadziej. Kiedy skupiamy się na jasnym wyrażaniu spostrzeżeń, odczuć i potrzeb, zamiast na stawianiu diagnoz i osądzaniu, odkrywamy głębię własnego współczucia. Ponieważ z punktu widzenia PBP ogromnie ważne jest słuchanie - zarówno samego siebie, jak i innych - z czasem budzi się szacunek, uwaga i empatia, a także wzajemna chęć dawania z serca."
 
Żyrafy i szakale
Żyrafa to najwyższe żyjące na świecie zwierzę. Jego szyja sięga kilku metrów co sprawia, że widzi znacznie dalej od innych zwierząt. Serce żyrafy ważące kilka kilogramów to największe serce w świecie zwierząt. To z tego powodu Marshall Rosenberg wybrał żyrafę jako symbol języka serca. Języka którym posługują się ludzie pragnący widzieć więcej i głębiej i kierujący się uczuciami płynącymi z serca. Ludzie wyrażający swoje serce i pragnący docierać do serc innych ludzi. Czynią to zarówno poprzez stosowanie empatii, odróżnianie spostrzeżeń od ocen czy wyrażanie uczuć i potrzeb, ale także poprzez okazywanie wdzięczności, dzielenie się swoim doświadczeniem i wiedzą i okazywanie współczucia rozumianego jako współodczuwanie. Robią to w przeciwieństwie do osób które w swoim codziennym działaniu posługują się językiem szakala. Szakala który tchórzliwie ukrywa swoje serce za ocenami, oskarżeniami, krzykiem i ranieniem innych. O takich osobach Marshall mówi że to ludzie którzy maja na sobie uszy szakala nałożone przez kulturę, złe doświadczenia i nawyki. Szakalami nazywa też myśli które zniekształcają rzeczywistość. takimi myślami mogą być zarówno oskarżenia jak i komplementy oderwane od serca i prawdziwych uczuć.
 
Cztery kroki Porozumienia bez przemocy
Uwaga! Wszystkie zamieszczone niżej cytaty pochodzą z książki Marshala Rosenberga Porozumienie bez Przemocy. Wszystkie pozostałe treści zamieszczone poniżej są bezpośrednio inspirowane metodą Porozumienia bez przemocy i pochodzą od właściciela strony
 
Precyzyjne dostrzeganie faktów i formułowanie spostrzeżeń
W codziennym życiu często mylimy spostrzeżenia z ocenami, co prowadzi nas do błędnych decyzji, nie mówiąc o reakcjach zamykających serca nasze i naszych bliskich. Wszelkie oceny i osądy pojawiające się w miejsce spostrzeżeń to "szakale" zaburzające nasz kontakt z rzeczywistością. Szakale mogą przyjmować formę ocen negatywnych (np. głupek, obraża mnie, jest niesprawiedliwy, nie umiem tego zrobić) jak i pozytywnych, (jaki on mądry, jestem najlepszy, nikt mi nie dorówna)
Obie formy zniekształcają rzeczywistość prowadząc nas do błędnych decyzji i fałszywych reakcji rodzących przemoc i agresję.
Sprawdź swoją zdolność dokonywania spostrzeżeń i odróżniania ich od ocen:
"Marek bez powodu się wczoraj na mnie rozgniewał"
Jak uważasz? Czy powyższe zdanie zawiera spostrzeżenie czy tez ocenę i które słowa są spostrzeżeniem faktów? Jeśli już podjąłeś decyzję sprawdź TUTAJ, co na ten temat mówi Marshall Rosenberg
Rozpoznawanie uczuć i branie za nie odpowiedzialności
W naszej kulturze coraz rzadziej mamy odwagę ujawniać swoje uczucia i potrzeby. Obawiamy się m. innymi negatywnej oceny i wyśmiania. Co więcej często uczymy tego dzieci mówiąc: nie płacz, nie złość się itp. Czasem udajemy mówienie o uczuciach mimo, że w ogóle o nich nie mówimy, np.: czuje, że to nie jest dobry pomysł, albo czuje Twój egoizm
Bardzo tez często odpowiedzialnością za nasze uczucia obarczamy inne osoby lub wydarzenia mówiąc np..: nie złość mnie, on mnie zasmucił, ucieszyła mnie ta wiadomość
Tymczasem tylko i wyłącznie my sami odpowiadamy za nasze uczucia i nikt nie może nas zdenerwować lub ucieszyć. Kiedy otwarcie bierzemy odpowiedzialność za swoje uczucia mamy większą możliwość rozumienia ich i wyrażania, dzięki czemu inni ludzie dostrzegają nasze serca i mogą odpowiedzieć na nasze potrzeby.
Wskazanie ukrytych za uczuciami (zaspokojonych lub niezaspokojonych) potrzeb
Nawet jeśli nauczymy się dostrzegać własne uczucia i mówić o nich warto pamiętać o trzecim kroku, którym jest dostrzeganie ukrytych za uczuciami potrzeb. Nasza złość czy zasmucenie wynikają bowiem zawsze z niezaspokojenia jakichś potrzeb, a nasza radość czy euforia z zaspokojenia potrzeb. Sprawdź czy dobrze rozumiesz przedstawione wyżej intencje odpowiadając na pytania poniżej
"Różne drobne uwagi, które ludzie rzucają czasem mocno mnie ranią"
Czy Twoim zdaniem autor tej wypowiedzi bierze na siebie odpowiedzialność za swoje uczucia i czy wyjaśnia, jakie jego potrzeby nie zostały zaspokojone? Jeśli już podjąłeś decyzję sprawdź TUTAJ, co na ten temat mówi Marshall Rosenberg
Formułowanie próśb o konkretne działanie (próśb niebędących żądaniami)
Formułowanie próśb o konkretne działanie jest wielką sztuką. Często używamy słowa proszę ale wcale nie prosimy. Kiedy nauczyciel mówi do dziecka w szkole: Proszę podejdź do tablicy czy zakłada, że dziecko może tej prośby nie wykonać? A przecież, jeżeli oczekujemy, że nasza prośba zostanie z pewnością wykonana to czy mamy do czynienia z prośbą? Czy też jest to raczej żądanie nieznoszące sprzeciwu? Często słyszymy też prośby, co do których treści można mieć bardzo poważne zastrzeżenia. Oto ktoś komu brat zjadł ciastko zwraca mu na to uwagę i mówi: Zezłościłem się kiedy zjadłeś moje ciasto bo miałem na nie ochotę. Proszę żebyś następnym razem pomyślał o mnie zanim to zrobisz.
 
Wszystko wydawałoby się ok. do momentu, kiedy padnie odpowiedź: Ale ja cały czas o Tobie myślałem kiedy jadłem Twoje ciastko. Sprawdź, czy odróżniasz prośby o konkretne działanie od niekonkretnych życzeń odpowiadając na pytania do poniższego przykładu: Chciałbym żebyś szanował moje prawo do dyskrecji Czy autor tej wypowiedzi formułuje czytelna prośbę o konkretne działanie? Jeśli już podjąłeś decyzję sprawdź TUTAJ, co na ten temat mówi Marshall Rosenberg
Sprawdź, czy odróżniasz prośby o konkretne działanie od niekonkretnych życzeń odpowiadając na pytania do poniższego przykładu: Chciałbym żebyś szanował moje prawo do dyskrecji. Czy autor tej wypowiedzi formułuje czytelną prośbę o konkretne działanie? strona poświęcona idei języka serca Marshala Rosenberga i naszym działaniom w tej dziedzinie Jeżeli rzeczywiście moje wprowadzenie poruszyło Cię i potrzebujesz więcej jasności zapraszam Cię do bezpośredniego kontaktu i uczestnictwa w warsztatach, na których wspólnie możemy ćwiczyć Porozumienie bez przemocy odkrywając nasze serca. Informacje o warsztatach znajdziesz w dziale aktualności. Opis warsztatów znajdziesz także w sekcji komunikacja, a także w części poświęconej Logopedii w sekcji komunikacja.
W ramach prowadzonych szkoleń i warsztatów uczących komunikacji wg Porozumienia Bez Przemocy trenujemy następujące zagadnienia:
Kiedy słowa są ścianami, a kiedy mogą być otwartym oknem
Cztery kroki komunikatu JA w ujęciu PBP (wyrazanie siebie)Cztery kroki w okazywaniu empatii (słuchanie i współodczuwanie)
odróżnianie spostrzeżeń od ocen
wyrażanie uczuc i emocji poprzez branie za nie odpowiedzialności
dostrzeganie ukrytych za uczuciami zaspokojonych lub niezaspokojonych potrzeb
wyrażanie próśb o konkretne działanie w sposób akceptujący odmowę
Wyrażanie wdzięczności, a język serca
Okazywanie empatii
Język serca w negocjacji
pytania i dialog w duchu PBP
Język serca w pracy nauczyciela
Język serca w rodzinie
 
To oczywiście tylko niektóre zagadnienia ponieważ program warsztatów uzależniony jest od sugestii uczestników a jego realizacja nastawiona na zaspokajanie potrzeb wszystkich zainteresowanych.

Print Email

MJR Consulting

ul. Morelowa 17
66-015 Przylep

Zapraszamy do kontaktu

Kontakt

MJR Consulting

tel:  +48 601 934 558
jerzy@mjrconsulting.pl
www.mjrconsulting.pl

Zapraszamy do kontaktu